The Lean Manager as e mentor in the process of problem-solving in the A3 Thinking aproach
Praktyka zarządzania wiąże się z nieustannym rozwiązywaniem problemów. Od jakości procesu problem solving zależy więc jakość działań doskonalących w organizacji. Niezależnie od tego, jaką ścieżkę, metodę rozwiązywania problemów wybierze dana organizacja, jej skuteczność uzależniona będzie od wiedzy i umiejętności osób realizujących ją. W podejściu A3 Thinking stawia się na zmianę sposobu myślenia o problemach i działanie według ściśle określonych kroków. Skuteczne realizowanie każdego z kroków wymaga jednak rozwijania konkretnych kompetencji, a samo podejście A3 Thinking jest też zbiorem wiedzy o rozwiązywaniu problemów. Należy więc kłaść nacisk na skuteczne procesy rozwijania kompetencji wśród właścicieli problemów, czyli osób odpowiedzialnych za ich rozwiązanie. Co może poprawić skuteczność edukowania pracowników, w tym w szczególności właścicieli problemów? Jak sprawić by sami stali się mistrzami w podejściu A3 Thinking? W literaturze nauk o zarządzaniu i jakości coraz częściej i odważniej sugeruje się wykorzystanie mentoringu.
Autorka, w ramach badania jakościowego, wielokrotnego studium przypadku, poprzedzonego kwerendą literatury, przeprowadziła wywiady pogłębione z pięcioma polskimi menedżerami-mentorami działającymi w środowisku lean, by uzyskać odpowiedzi na postawione pytania badawcze. Pozwoliło to na zrealizowanie celów badania, w tym uzyskania odpowiedzi na pytania o: ścieżki rozwijania kompetencji mentorskich polskich lean menedżerów i kompetencje mentora wskazywane przez nich, jako kluczowe; sposoby realizowania procesu mentoringu w podejściu A3 Thinking; trudności podczas mentorowania właścicieli problemów oraz korzyści z mentoringu w badanym zakresie.
Niniejsze opracowanie dostarcza informacji o mentoringu w procesie rozwiązywania problemów w podejściu A3 Thinking i doświadczeniach polskich menedżerów-mentorów. Wyniki badania, z uwagi na jego charakter, nie mogą stanowić podstaw do uogólnienia. Mogą jednak posłużyć jako dane wejściowe do projektowania programów szkoleń z zakresu problem solving/Lean Management oraz do tworzenia programów mentoringu w procesie uczenia podejścia A3 Thinking. Mogą też stanowić drogowskaz i motywację dla menedżerów lean, by zająć się tematyką mentoringu. Pozwoli to kształcić i rozwijać skutecznych właścicieli problemów.
http://managementpapers.polsl.pl/wp-content/uploads/2021/09/ZN153_compressed.pdf